ارزیابی ریسک *برگرفته از وبلاگ مهندس حاجی عباسی*
شناسایی خطر و ارزیابی ریسک
به روش 3D ملبورن
الف : هدف:
شناسایی کلیه خطرات ناشی از فعالیت ها ( عادی وغیر عادی ) و ارزیابی ریسکهای مربوطه به منظور تعیین الویت آنها جهت انجام اقدامات کنترلی می باشد به نحوی که کلیه فعالیت ها ، فرایند ها وتجهیزات ، مد نظر قرار گرفته و خطرات ناشی از آنها تعیین و ریسکهای مربوطه ارزیابی گردد.
برای شناسایی خطرات 3 مرحله انجام میگیرد که مشارکت پرسنل در این ارزیابی بسیار مهم می باشد:
ü شناسایی :
1) تکمیل فرم شماره 1 جهت شناسایی نوع فعالیت و نوع خطر همچنین پیشنهاد جهت پیشگیری از حادثه توسط پرسنل ( که ابتدا باید پرسنل نسبت به شناسایی نوع فعالیت و خطرات موجود آموزش دیده و نسبت به ارزیابی اقدام شود.)
2) بازبینی فرمهای تکمیل شده پرسنل توسط کارشناس ایمنی و بهداشت صنعتی
3) امتیاز دهی به خطرات با توجه به نوع پیامد ، احتمال خطر و میزان مواجهه با توجه به جداول خاص
ü اقدامات اصلاحی :
1) الویت بندی خطرات
2) کنترلهای نهایی
ب : شرح عملیات :
1ـ ب-شناسایی خطرات :
به منظور شناسایی خطرات ناشی از فعالیتها با توجه به سوابق بهداشتی و ایمنی موجود و مراجعه به چک لیست پیوست و مشارکت کارکنان در شناسایی خطرات و ریسکهای هر فعالیت ، اقدام شده و نتیجه آن در ستون اول فرم ثبت می گردد.
2ـ ب: تعیین پیامدها :
نتایج مربوط به تاثیر عوامل زیان آور محیط کار و حوادث در ستون دوم ثبت میگردد.
3ـ ب : ارزیابی ریسک :
با توجه به جداول داده شده امتیاز مربوط به میزان مواجهه با خطر (E) ، پیامد (C) و احتمال وقوع L) ) را استخراج و در چک لیست مربوط وارد نموده وبعد از ضرب سه عدد بدست آمده ، امتیاز ریسک و سطح ریسک را مشخص مینماییم.
سطح ریسک با توجه به امتیاز بدست آمده :
E : ریسک خیلی مهم (Extreme/ significant) با پیامد (C) معادل 10 یا امتیاز ریسک 300 و بالاتر
H : ریسک بالا (High) با پیامد (C ) معادل 8 یا 9 یا امتیاز ریسک بین 200 تا 300
M: ریسک متوسط (Moderate) یا امتیاز ریسک بین 50تا 200
L : ریسک پائین ( Low) با امتیاز ریسک کمتر از 50
ج : کنترل :
اقدامات کنترلی مورد نیاز جهت پیشگیری از بروز حوادث وبیماری های ناشی از عوامل زیان آور محیط کا ر با توجه به نوع خطر و طبقه بندی سطح ریسک به شرح زیر تعیین می گردد.
1) جهت کنترل ریسک های خیلی مهم ( E ) لازم است در اسرع وقت نسبت به حذف آنها اقدام نمود.
2) جهت کنترل ریسک های بالا (H ) لازم است نسبت به جایگزین نمودن آنها با ریسک پائین تر در برنامه های کوتاه مدت اقدام نمود.
3) جهت کنترل ریسک های متوسط (M ) لازم است طی برنامه های زمانبندی شده نسبت به اعمال کنترل های مهندسی شامل اصلاح تجهیزات ، فرایند ، تغییر سازماندهی و ... اقدام نمود.
4) جهت کنترل ریسک های (L ) لازم است با نظارت مستمر جهت پیشگیری از افزایش سطح ریسک از طریق اجرای دقیق دستورالعملها ، افزایش آگاهی کارکنان و ... اقدام نمود.
تذکر:
1. .نوع تغییرات:
نوع تغییرات احتمالی براساس ریسک موجود میتواند تغییر در فرایند، اقدامات اصلاحی ، تغییر در دستورالعملهای ایمنی یا بهداشتی یا استراتژی خاص نسبت به ریسک مربوطه باشد.
2. ارزیابی ریسکها باید در موارد ذیل مورد باز نگری قرار گیرد.
1) تغییر در فرایند تولید
2) انجام اقدامات اصلاحی
3) تغییر در مقررات ، قوانین و سایر الزامات
4) تغییر در نتایج پایشها و اندازه گیری ها
این فرم توسط پرسنل تکمیل میگردد: | |||
ردیف |
نوع فعالیت |
خطرات احتمالی |
پیشنهاد جهت کاهش خطرات |
|
|
|
|
جدول شماره2 ( امتیاز دهی و مشخص نمودن سطح ریسک و مسئول اقدام )
نوع فعالیت: |
محل فعالیت : | ||||||||||
ردیف |
خطــر |
پیـامد |
ارزیابی ریسک |
امتیاز ریسک |
سطح ریسک |
اقدامــات کنتـرلی مورد نیــــاز |
مسئول اقدام |
تاریخ اقدام | |||
E |
L |
C | |||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
جدول تعیین میزان مواجهه با خطرات (Exposure )
میزان مواجهه با خطرات |
امتیاز |
به صورت مداوم یا بیشتر از 71 درصد زمان کاری در یک شیفت کاری |
10 |
غالبایا بین 51 تا 70 زمان کاری در یک شیفت |
8 |
به صورت مکرریا بین 31 تا 50 زمان کاری در یک شیفت |
6 |
گاهگاهی یا بین 11 تا 30 زمان کاری در یک شیفت |
4 |
به ندرت یا بین 1 تا 10 زمان کاری در یک شیفت |
2 |
اتفاقی یا کمتر از 1 درصد زمان کاری دریک شیفت کاری |
سلام
امیدوارم خوب باشید.
وبلاگ زیبایی دارید.
خوشحال میشم باهم تبادل لینک کنیم.
عنوان: شارژ وبمانی
لینک: http://www.PersianXchange.ir/