علم مکانیک ,علم ایمنی صنعتی
علم مکانیک ,علم ایمنی صنعتی

علم مکانیک ,علم ایمنی صنعتی

ایمنی در کار با رایانه*برداشتی از وب سایت مهندس حاجی حسینی*

با تشکر از مهندسین کامپیوتر که ایده گذاشتن این مطلب را دادند
   امروزه درسراسرجهان میلیونها کاربر وکارمند تمام یا بخشیازساعات کارخود را در مقابل صفحات نمایشگر رایانه ای سپری میکنند. کاربرد رایانه و صفحات نمایشگر همچنان رو به ازدیاد است به گونه ای که درون منازل شخصی نفوذ کرده و بعضاً حتی از آن به عنوان وسیله سرگرمی استفاده می گردد. بیشترین کاربران رایانه های شخصی را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند . طی مطا لعات انجام شده به وسیله پژوهشگران مشخص گردیده است که پارهای مشکلات بهداشتی و ایمنی مرتبط با سلامتی کارکنان برای افرادی که با رایانه کار می کنند به مراتب بیشتر از کسانی است که در همان شغل ادارای یا مشابه آن بدون وجود رایانه مشغول به کار هستند . مشکلات بینانی،عوارض عضلانی و اسکلتی، عوارض پوستی و استرسها میتوانند از مشکلات ناخواسته ناشی از کار با رایانه باشند . این عوارض میتوانند در اثر کار دراز مدت و طولانی با رایانه ایجاد شوند که بعضاً زودگذر بوده و بهبود مییابند و برخی برای مدت طولانیتر و حتی مادام العمرباقی میمانند و زمینه بروز آسیبهای دیگری را فراهم می نمایند. شایان توجه است عوارض یادشده بیشتر در اثر کار نادرست و نامناسب با رایانه ایجاد می گردد و می توان با استفاده از دستو العمل های ایمنی و بهداشتی و رعایت نکات ارگونومیکی این ضایعات را درحد صفر کاهش داد . با توجه به مسائل ذکر شده و استفاده روز افزون از رایانه لازم است در زمینه ایمنی و بهداشت آن تمهیداتی اندیشیده شود.

عوارض ناشی از کار با رایانه:

- مشکلات بینایی: 

      یکی از شایعترین مشکلاتی که در اثر کار با رایانه ایجاد می گردد،بروز درد در ناحیه چشم و ضعف بینایی می باشد که در دراز مدت می تواند منجر به کاهش بینایی،خستگی چشم ،سوزش چشم و انحراف درمحور چشم گردد. بدون تردید کارکردن نامناسب و یا نقص در دیدنصفحات نمایشگر و یا استفاده از نمایشگرهای نامناسب و عدم چیدمان صحیح آن میتواند اثرات ناشی از این عوارض را تشدید نماید . بنابراین به کاربران توصیه می گردد  علی رغم رعایت کلیه نکاتی که در بخشهای بعدی ذکر خواهد شد در فواصل زمانی معین توسط متخصص چشم پزشکی مورد معانیه قرار گیرند و آزمایشاتی در زمینه نزدیک بینی،دور بینی، تشخیص رنگ ،هماهنگ بودن حرکات چشم و همچنین آزمایشاتی در زمینه ابتلا چشم به آب مروارید انجام دهند .

برای کاهش آسیب های چشمی ناشی از کار با صفحات نمایشگر و ایجاد یک دید صحیح و مناسب توصیه می گردد از عینک های مخصوص کار با رایانه (عینک پایانه[1] ) ویا صفحات و فیلترهای خارجی مناسب روی صفحات نمایشگر استفاده گردد. علیرغم اینکه سعی گردد در موارد غیر ضروری استفاده از رایانه محدود گردد.

-ضایعات عضلانی و اسکلتی ناحیه ای[2]

        این ضایعات می تواند ناشی از طراحی و استفاده نامناسب ازمیزکار و صندلی باشد. که در اثر عدم تطابق و هماهنگی آنها با کاربر می تواند وضعیت بدنی نامناسب را برای وی ایجاد نمود و باعث گردد عضلات وی دائماتحت تأثیر یک فشار استاتیک غیر ضروری باشند این ضایعات می تواند به صورت درد در مفاصل و عضلات در کاربرانی که با حرکات سریع ومداوم اطلاعات را از طریق صفحه کلید به رایانه وارد می نمایند( تایپیستها) ایجاد گردد که اصطلاحاً به آن ضایعات  ترومای تجمعی (CTD[3]) می گویند.  CTD مخصوص کاربران رایانه نیست و ممکن است در کارکنانی که از ماشین تایپ مکانیکی استفاده می کنند نیز دیده می شود. کاربران مبتلا به ضایعات عضلانی و اسکلتی که دارای ناراحتی در نواحی مفاصل انگشتان ،مچ دست،گردن وکمر،. می باشد پس از  مراجعه به پزشک و تشخیص علت بروز ضایعات می توانند با کمک مهندسین بهداشت حرفهای نسبت به طراحی ارگونومیکی محیط کار و حذف عوامل زیان آور آن اقدام نمایند.

 

- آثار پرتوهای ناشی از صفحات نمایشگر

       امروزه نگرانی اغلب کاربران رایانه در مورد گزارشاتی است که بیان می کنند تششعات ناشی ازصفحات نمایشگر میتواند عوارض زیانباری را برای آنها ایجاد نماید .مطالعات انجام شده تاکنون قطعیت این مطلب را اثبات نکرده  و تماماً درحد فرضیه می باشد .گروهی معتقدند چون تششعات ناشی از صفحات نمایشگر در طیف امواج الکترومغناطیسی بوده ، مضر می باشند. جهت رفع ابهام و نگرانی کاربران ذکر چندین نکته را ضروری میدانیم. جهت بروز عوارض ناشی از کار در محیط های شغلی علاوه وجودعوامل زیان آور مقدار و مدت زمان تماس با آن عامل نیز در میزان بیماری زایی آن مؤثر میباشد . به عنوان مثال جهت ایجاد مشکلات شنوایی در یک شخص در محیط کار تماس حداقل 8 ساعت در روز با صدای بالایdB 85 ضروری است. در واقع برای کلیه عوامل زیان آورمحیط های شغلی اعم از فیزیکی،شیمیایی و... حدود آستانه مجاز(TLV)[4] تعریف می گردد. این حدود مجاز با توجه به میزان آلاینده ومدت زمانی است که فرد در معرض آن قرار می گیرد. بنابراین هر چه غلظت آلاینده بیشتر باشد زمان تماس با آن باید کاهش یابد .مثلأ اگر حد آستانه مجاز برای صدا dB85 در 8 ساعت باشد.در محیط هایی که تراز  صدا در آن dB90 باشد کارکنان باید حداکثر4 ساعت در روز کار کنند تا از عوارض شنوایی ناشی از صدا در امان باشند. این قاعده در مورد تششعات ناشی از صفحات نمایشگر که جزئی از عوامل فیزیکی زیان آور هستند،نیز صادق است.

در واقع میزان پرتو ایکس ، پرتو فرابنفش و مادون قرمز که از صفحه نمایشگر تابیده می شود به اندازه ای ناچیز است که قابل اندازه گیری نبوده و به طور کلی به عنوان خطر بهداشتی دانسته نمی شوند. فرضیه بروز عارضه آب مروارید در چشم در اثر اشعه X نیز قطعیت لازم را ندارد . داده های موجود بیانگر این است که حداقل میزان اشعه X که می تواند در چشم انسان عارضه آب مروارید ایجاد نماید200 الی 500 راد[5] می باشد درصورتی که میزان    پرتو   X تابش شده از صفحه نمایش که به میزان 01/0 میلی راد در ساعت  می باشد بنابراین در مدت 40 سال کمتر از یک راد پرتو   Xجذب خواهد شد .

   همچنین باور براین است که میزان پرتوهای یونساز که درصد آسیب های زایمانی(سقط جنین ،تولد نارس یا ناقص) را به میزان چشمگیری افزایش می دهند بیشتر از یک راد در تماس حاد(پرتوگیری شدید) است. درصورتی که کاربر رایانه در مدت چندین ماه فقط 14 میلی راد جذب خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده است زنان نسبت به مردان در مقابل تششعات حساسترند.

     به طور کلی جهت رفع خطر احتمالی ناشی از تششعات صفحات نمایشگر علاوه بر رعایت حدود آستانه مجاز و کاهش زمان کار با رایانه می توان از فناوری کریستالهای مایع در ساخت نمایشگر و نمایشگرهای پلاسمایی غیر کاتودیک تحت فشار بهره برد

- عوارض پوستی

گزارش هایی نشان داده است که کاربران رایانه در اثر کار با صفحات نمایشگر دچار ضایعات پوستی از قبیل خشکی پوست و لکه لکه شده پوست دست و صورت گردیده اند. گروهی این عوارض را مرتبط با تششعات ناشی از صفحات نمایشگر ها می دانند و برخی معتقند القای الکتریسته ساکنی که بر روی صفحات نمایشگرجمع می شود ، می تواند این عوارض را ایجاد نماید.

آلودگی هوا

خطرات بهذاشتی مربوط به آلودگی هوا را نمی توان از عوارض شغلی ناشی از کار با صفحات نمایشگر دانست ولی چون کار با رایانه در محیط های بسته اداری و در مجاورت سایر تجهیزات مثل پرینترها، دستگاههای فتوکپی و……انجام میگیرد،آلودگی هوای ناشی از این تجهیزات  می تواند بر میزان کارآیی پرسنل تأثیر گذار باشد. منشأ این آلودگی های می تواند آلاینده های موجود در هوای شهرها،دود سیگار، آلودگی ناشی از مصالح ساختمانی به کارفته مثل آزبست، منواکسیدکربن و موا د   [6]P.C.Bموجود در تجهیزات الکتریکی ، ازن ناشی از دستگاههای فتوکپی و بخارات ناشی از حلالها و ضدعفونی کننده ها شیمیایی باشد .

توصیه های کلی برای کاربران رایانه و کارمندان ادارای:

1-  نشستن مداوم پشت میز وانجام کارهای اداری یکنواخت موجب می گردد فشارهای استاتیکی ناخواسته ای به ستون فقرات ، پاها ،گردن و وارد گردد. برای کاهش اثرات مضر این فشارها لازم است. چندین بار در طول ساعات کار بدن از حالت نشسته خارج شود.  توصیه می گردد برخی ملزومات اداری و پرونده ها و...را   در فواصلی از خود قرار دهید که جهت دستیابی به آنها مجبور باشید از جای خود بلند شده و حداقل چند قدم راه بروید.اینکار علی رغم اینکه زمان استراحت مناسبی را به وجود می آورد . باعث می شود فشار استاتیکی عضلات در اثر حرکتهای دینامیکی (راه رفتن) از بین برود. علاوه بر این می توانید از حرکات نرمشی ساده و سبک در فواصل معینی از زمان کاری استفاده نمائید.

2-مهمترین نکته بهداشتی در کار با رایانه ،چگونه و چقدراستفاده کردن از آن است . محیط کارمناسب ، محل استقرار مناسب رایانه ،ارتفاع میز و صندلی و صفحه کلید ، چگونگی کار با رایانه را مشخص می کند. همچنین سعی گردد در طول روز تا استفاده از رایانه به طور تناوبی و در خلال انجام سایر کارهای اداری انجام گیرد.

3- استفاده از زمان استراحت در طول کار با رایانه می تواند باعث کاهش خستگی چشم و سایر اثرات مضر آن گردد. مدت زمان استراحت برای کارهای سخت و توأم با حرکات سریع و دقیق در هر ساعت 15 دقیقه و در کارهای ساده برای هر2 ساعت 15 دقیقه می باشد.

 

توصیه های ایمنی و بهداشتی محیط کار با رایانه:

   علاوه بر مشکلات یاد شده که می تواند ناشی از کار با رایانه باشد محیط های کاری که رایانه در آن قرار گیرد در صورت نامناسب بودن و عملکرد نادرست می تواند عوارضی را برای کاربران ایجاد نماید .عواملی مثل میزان روشنایی،سروصدا،رطوبت ،آلودگی هوا،. از جمله عواملی هستندکه باید مورد نظر قرار گیرند،چون هم اثرات آنها بروی کاربران حائز اهمیت است و هم با توجه به ورود میکرالکترونیک ها به سیستم های رایانه ای لازم است شرایطی نظیر دمای هوا،رطوبت ،. تحت کنترل باشد.

ـ روشنایی:

    کلیه محیط های کاری از جمله محیط های کا ربا رایانه باید از نظر میزان روشنایی ، کیفیت روشنایی و درخشندگی وضعیت قابل قبولی داشته باشند. بطور کلی در محیط های کار اداری و محیط های کار با رایانه بسته به میزان حساسیت کار بین 500-300 لوکس روشنایی لازم است . این میزان روشنایی باید آمیزه ای از نور مصنوعی و مناسب جهت صفحه نمایشگر و یک نور عمومی جهت محیط کار با رایانه می باشد .تأمین روشنایی باید به نحوی باشد که نورطبیعی به صورت مستقیم وارد محیط نگردد.بدین منظور می توان پنجره ها و منافذ را  با پوششها و بر چسب ها مناسب پوشانید. جهت تأمین روشنایی مصنوعی بهتر است از منابع روشنایی  فلورنست به نحوی استفاده کرد که منابع یاد شده به صورت موازی(از نظر محل استقرار)در دو طرف کاربرقرار گیرند ، نه در جلو یا پشت سر. همچنین بهتر است منابع از فازهای متفاوت تغذیه شوند تا اثرات پدیده استروسکوپیک (سوسوزدن) کاهش یابد. زاویه مناسب جهت نصب منابع روشنایی به‌خصوص‌منابعی‌که دارای‌حباب‌یا صفحات پخش کننده نمیباشند، تا نقطه دید کاربر بایستی کمتر از 50 درجه باشد.

 


«شکل (1)»

کاهش خیرگی چشم

جهت بررسی خیرگی چشم و کاهش آن ضروری است اصطلاحات درخشندگی و تباین تعریف گردد. در واقع درخشندگی یک اصطلاح عمومی است که روشنایی غیرطبیعی یک منبع نوری را در مقابل میزان دید بیان میکند و تباین در واقع اختلاف درخشندگی بین سطوح مختلف میباشد. هر چه تباین بیشتر باشد میزان دید بهتر است.  تباین بین 1و0 بیان میشود. که درخشندگی زیاد  منابع نورانی و صفحه نمایشگر نامناسب  می باشد .اگر  شدت نور منابع روشنایی از شدت نور صفحه نمایشگر بیشتر باشد میتواند باعث اشکال در خواندن مطالب از روی صفحه نمایشگر و باعث تلاش بیشتر چشم جهت بهتر خواندن مطالب گردد که این  تلاش اضافی میتواند باعث خستگی چشم گردد. در اصطلاح پزشکی به این میزان درخشندگی،«درخشندگی ناتوان کننده» میگویند. به طور کلی درخشندگی میتواند، مستقیماً از طریق پنجرهها ، منابع روشنایی ، پخش نامناسب نور از منابع روشنایی و یا بازتابش از سطوح اطراف ایجاد شود، بنابراین جهت کاهش درخشندگی نامناسب و کاهش خیرگی چشم موارد ذیل اعمال گردد:

1- پنجرهها باید به نحوی با محیط کار تنظیم گردد که از ورود نورهای خیرهکننده جلوگیری نموده و متناسب با نور محیط از نورهای مات استفاده شود برای این منظور میتوان از پردههای پارچهای به صورت عمودی یا افقی و یا برچسبهای نازک پلاستیکی تیره رنگ استفاده کرد.

2- صفحه نمایشگر باید با زاویه 90 درجه وبافاصلهای مناسب که ایجاد خیرگی نکند ، از پنجرهها فاصله داشته باشد.

3- زاویه دید هر پنجره با کاربر باید حدود 50 درجه باشد.

4- صفحات نمایشگر روبروی پنجره و پشت به پنجره قرار نگیرد.

5- منابع روشنایی  صحیح انتخاب نموده و در محل مناسب نصب گردد.

6-از سیستم روشنایی هدایت شده استفاده گردد.(شکل2)

7-با چرخاندن صفحه نمایشگر می توان میزان باز تابش منابع روشنایی را از روی نمایشگر کنترل کرد(تغییر زاویه)

8-استفاده از« تصویر معکوس» یعنی نویسه های تیره به روی زمینه ای روشن(ایجادتباین مناسب) که باعث کاهش میزان بازتابش می گردد.

9-استفاده از میز کار و صفحه کلید مناسب از نظر میزان انعکاس نور.(از نظر رنگ)

10-استفاده از فیلتر های مناسب بروی صفحه نمایشگر. انواع این فیلترها شامل: فیلترهای پولازیزه کننده[7]  (کاهش بازتابش از طریق کاهش درخشندگی) ، فیلترهای مات کننده[8](مات یا بی رنگ کردن تشعشعات رنگی) ، فیلترهای رنگی[9](مات یابی رنگ کردن  رنگی تشعشعات رنگی رنگهای موجود در طیف نور مرئی و کاهش توزیع نورهای بازتابشی)فیلترهای جهت دار،[10]

 

شکل2- با استفاده از این دو شکل میتوان محل مناسب جهت استقرار منابع روشنایی و میزکاربر را انتخاب کرد.

 

 

موقعیتها

اقدامات

در منبع روشنایی

1-پوشاندن جزئی پنجره ها

2-چیدمان مناسب منابع روشنایی

3-استفاده از روشنایی هدایت کننده

در ایستگاه کاری

4-تغییر محل ایستگاه کار

5-چرخاندن صفحه نمایش  در زاویه مناسب

6-استفاده از فیلتر به روی صفحه نمایشگر

7-استفاده از تصویر معکوس

میان منابع روشنایی و ایستگاه کار

8-ایستانیدن یا آویزان کردن دیوارهای جدا کننده

«هشت شیوه کاهش باز تابش نور از روی صفحه نمایش گر»

ـ محل کار (طراحی میز و صندلی مناسب):

    یکی از عوامل مهم در تأمین سلامتی و کاهش ریسکهای بهداشتی محیط کار با رایانه طراحی و نحوه قرار گرفتن ملزومات و تجهیزات در محیط کار می باشد. ناهماهنگی و چیدمان نادرست تجهیزات(محل قرار گرفتن میز و صندلی،استقرار نامناسب صفحه نمایشگر،محل نامناسب اسناد و پیش نویس ها، ) می تواند حالاتهای بدنی نامناسبی را برای کاربران ایجاد نموده که این وضعیت ها منجر به بروز ضایعات عضلانی و اسکلتی از قبیل درد در ناحیه کمر،گردن،انگشتان، و تشدید مخاطرات بینایی می گردد.

 

 

                                                                                                      

 

 

شکل«3»

در طراحی میزو صندلی برای کاربران رایانه نکات اساسی ذیل مورد نظر قرا گیرد.

-قابل تنظیم بودن :

      قابل تنظیم بودن صندلی و میز کار به همان اندازه مهم است که قابل تنظیم بودن صفحه نمایشگر و صفحه کلید اهمیت دارد. با توجه به اختلاف ابعاد فیزیکی و آنتروپومتریک کاربران رایانه لازم است میز و صندلی به گونه ای طراحی گردد که قابلیت تنظیم برای افراد با ابعاد آنتروپومتری بزرگ و ابعاد آنتروپومتری کوچک را داشته باشد. کاربران باید از قابلیت تنظیم و نحوه تنظیم تجهیزات مطلع باشند تا بتوانند از این اصلاحات درجهت راحتی خود و ارتقای راندمان کاری استفاده نمایند.

-اساس مدیریت تنظیم محل کار:

وسایل و تجهیزات باید به گونه ای تنظیم شوند که شخص کاربر از لحاظ ارگونومیکی احساس آرامش نماید:

-        پاها باید با  کف زمین در تماس باشد در غیر این صورت از زیر پایی با ارتفاع مناسب استفاده گردد.

-     فضای زیر میز جهت قرار گرفتن پاها مناسب بوده و مانع از حرکت افقی وعمودی پاها نگردد(از محدود کردن فضای حرکتی زیر میزها از طریق گذاشتن لوازم اضافی مثل کیف،کارتن های خالی و.. خودداری گردد)

-        صندلی و تکیه گاه به اندازه کافی مستحکم باشد. 

-     جنس رویه صندلی و طراحی آن به گونه ای باشد که امکان تبادل هوا بین بدن و محیط بیرون وجود داشته و مانع از عرق کردن شود.

-        صفحه نمایش از نظر ارتقاع به گونه ای نصب شود که هنگام نگاه کردن سر در زاویه مناسب قرار گیرد.

-    فاصله چشم کاربر تا صفحه نمایش در حدی باشد که محل دیدن به راحتی انجام شود(طبق توصیه متخصص چشم پزشکی این فاصله حدودcm70 می باشد)

-    ارتفاع میز کار و صفحه کلید باید به اندازه ای باشد که بیشترین باز دهی را برای ماهیچه های جمع کننده دست ومچ (در جهت بالا و پایین) داشته باشد.

-    محل قرار گرفتن پیش نویس ها یا مدرک تایپی(روی منشی یار)[11] باید طوری باشدکه به منظور ایجاد شعاع مناسب با صفحه نمایشگر و صفحه کلید به کاربر با کمترین حرکت موقعیت گردن سرخود را تغییر دهد.

-        به منظور استراحت دست کاربر ، صندلی دارای  دسته مناسب باشد.

-        در صورت نیاز از تکیه گاه مچ برای صفحه کلید استفاده گردد.

کلیه توصیه های ارگونومی مطرح شده بر اساس مطالعات و پژوهش های انجام شده بروی ابعاد فیزیکی بدن کاربران میباشد. اشکال 4،5 تعریفی از اندازه ها و اصطلاحات ارگونومی را مشخص می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«شکل4»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«شکل5»

- مشخصات میز کار مناسب:

ارتفاع مناسب میز کار یک عامل عامل مهم در زمینه کاهش تنشهای ارگونومیکی کار با رایانه است. میز باید به گونهای طراحی شود که قسمت مجزا و قابل تنظیم (از نظر ارتفاع) برای صفحه کلید داشته باشد. بدین ترتیب هر کاربر قادر است با توجه به ابعاد بدن خود محل مناسب صفحه کلید را تنظیم نماید. اگر از میزی استفاده گردد که ارتفاع آن قابل تنظیم نیست ارتفاع آن باید در حدودcm   70  بوده و سایر تجهیزات مثل صندلی قابل تنظیم باشند. ضخامت میز باید حدودcm  2 و عرض آن به اندازهای باشد که فضای کافی برای استقرار صفحه نمایشگر، صفحه کلید و ... وجود داشته باشد (حدود cm90  ). طول میز با توجه به نوع کار باید به اندازهای باشد که از شلوغی و

ناهماهنگی بین ملزومات اداری روی میز جلوگیری نماید (حدود cm150 ). همچنین رنگ میز باید به گونهای انتخاب شود که علاوه بر ایجاد احساس روانی مناسب در کاربر منابع از انعکاس نور باشد.

ـ مشخصات صندلی مناسب:

      صندلی کاربر باید دارای کیفیت و استحکام مطلوب بوده و دارای روکش پارچه ای مناسب و 5 چرخ قابل تنظیم باشد. پشتی صندلی نیز از لحاظ شیب و ارتفاع باید قابل تنظیم باشد. توصیه می گردد از صندلیهایی که دارای پشتی یکسره از ناحیه کف صندلی هستند استفاده گردد.

توصیه می گردد ارتفاع صندلی mm500 –385 وپشتی آن بین خط عمود بر صندلی و زاویه 120 درجه قابلیت تنظیم داشته باشد .(یعنی 30درجه بین 120-90). زاویه پشتی به هیچ وجه نباید از 90 درجه کمتر باشد.

کف صندلی باید دارای شیب مناسب(حدود 5درجه) به سمت عقب و ارتفاع آن بین mm300 –220 از  خط میانی صفحه کلید و کف صندلی قابل تنظیم باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(شکل 6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«شکل7»

ـ فاصله دید:

این فاصله متناسب با خصوصیت فیزیکی بدن کاربران می باشد وباید بین چشم کاربر تا صفحه نمایش کمان20 درجه را تشکیل دهد. برای کارهایی که  لازم است دائمأ اطلاعات وگزارشات از صفحه نمایشگر خوانده شود این  فاصله بین mm700 –450 ودر کابران معمولی بین mm600-500 می باشد.

ـ زاویه دید:

کاربر باید سر خود را هنگام کار به راحتی خم یا متمایل نماید. خم کردن سر می بایست عمود و زاویه بین 10 الی 25 درجه داشته باشد. خط دید نسبت به بالاترین قسمت صفحه نمایشگر بالا زاویه 90 دجه داشته باشد .

 

 

 

«شکل8»

پیش نویس ها نگهدارنده پیش نویس(منشی یار)

      ارتباط کاربر با محل پیش نویسها‌‌یا‌نگهدارنده پیش‌نویس‌ها از اهمیتی نظیر ارتباط با صفحه نمایشگر برخوردار است .

روشنایی‌محل‌نصب‌پیش‌نویس‌ها‌مهم‌است‌ومحل قرار‌گرفتن آنها نباید از رنگ یا جنسی باشد که باعث درخشندگی شود.

موقعیت استقرار منشی یار باید به گونه ای باشد که  ارتباط بینایی بین صفحه نمایشگر ،صفحه کلید ومنشی یار به راحتی و بدون هیچ تلاش اضافی با تغییر جزئی در زاویه دید برقرار گردد. در مواردی که کاربر به صفحه نمایش ومنشی یار به صورت پی در پی نگاه می کند بهتر است منشی یار بین صفحه نمایشگر و صفحه کلید قرار گیرد.

 همچنین نوشته ها و حروف باید به گونه ای باشد که خواندن آنها راحت باشد .حداقل اندازه کوچکترین حرف نباید کمتر ازmm2 باشد. از نوشتن پیش نویس بروی صفحات شفاف خودداری گردد.

 

 

 

 

 

 

«شکل9»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«شکل 10»

 

توصیه های ایمنی وبهداشت تجهیزات رایانه ای:

-ایمنی تجهیزات برقی:

   رایانه،صفحه نمایشگر و همه وسایل جانبی آن با منبع انرژی برق تغذیه شوند . بنابراین ضروری است موارد ایمنی و حفاظت از خطرات برق گرفتگی در مورد آنها رعایت گردد. مثلاً کابل صدمه دیده می تواند موجب برق گرفتگی شود.سیستم هایی ارت مراکز کامپیوتر باید بصورت اصولی طراحی شده و مرتبأ مورد بازرسی قرار گیرندتمام تجهیزات رایانه ای باید بر اساس استانداردهای بین الملل دارای عایق (عایق بندی دوگانه ای باشد.

ـ حرارت:

رایانه های معمولی حرارتی معادلw400-300 تولید می نمایند. اگر این چه میزان حرارت به تنهایی نمی تواند مضر باشد. ولی در صورت نبودن تهویه مناسب به خصوص در مکانهایی که از تعداد زیادی رایانه استفاده می گردد باعث بالا رفتن درجه حرارت در اطراف صفحه نمایش شده که می تواند منجر به خشکی بیش حد مخاط بینی و چشم گردد. همچنین تهویه رایانه با تولید بوی نامطلوب سبب تحریک و احساس ناخوش آیند می گردد. به طور کلی دمای سطح خارجی صفحه نمایشگر بعد از گذشت 2 ساعت کار مداوم نباید بیشتر از 32 درجه سانتی گراد باشد.

ـ سر و صدا: 

منابع ایجاد کننده صدا به هنگام کار با رایانه می تواند صدای تهویه ، صدای کلید های صفحه کلید، صدای دستگاه چاپ و.. باشد. از نظر تئوریک میزان صدا به حدی نیست که بتواند عوارض شنوای ایجاد نماید ولی این میزان صدای میتواند باعث تحریک اعصاب و برهم زننده آرامش فرد باشد .

ــ انفجار

همه تجهیزات که بر اساس خلاء  بنا شده اند در معرض خطر انفجار قرار دارند. با توجه به اینکه صفحات نمایشگر از لامپها یاسیستم های لامپ شبه کاتودیک و خلاء ساخته شده اند ، از این قاعده مستثنی نیستند . بنابراین این صفحات به گونهای ساخته می شوندکه در مقابل فشار های خارجی و  ضربه مقاوم بوده و از پرتاب شدن قطعات ریز به هنگام انفجار به چشم کاربر جلوگیری می نمایند.    




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد