فن آوری ترمزهای ضد قفل  (ABS 

فن آوری ترمزهای ضد قفل  (ABS)

ترمز های ضد قفل

این سیستم ها باعث می شوند که چرخها در هنگام ترمز گرفتن ، به طور ناگهانی قفل نشوند

 

اگر شما هم رانندگی در روزهای برفی و بارانی را تجربه کرده اید ، حتما" به خوبی می دانید هدایت خودرو در جاده های لغزنده بخصوص زمان توقفهای ناگهانی ، تا چه حد مشکل و دردسر ساز و البته در بسیاری از موارد ؛ غیر ممکن است . در چنین مواقعی به دلیل قفل شدن چرخها ، خودرو بر سطح لغزنده خیابان همچنان به حرکت ادامه می دهد ، به طوریکه علاوه بر افزایش زمان توقف ، کنترل ان نیز بسیار مشکل خواهد شد.آمار هم نشان  می دهد بخش عمده ای از تصادفات جاده ای مربوط به همین نقص فنی در سیستم ترمزهاست. تلاش متخصصان برای رفع این نقیصه ، منجر به پدید امدن ترمزهای ضد قفل یا همان سیستم معروف ABS شده است ، ترمزهایی که به دلیل عملکرد منحصر به فرد و کارایی بالای خود ، به سرعت جایگزین سیستم های رایج امروزی می شوند و پیش بینی می شود تا چند سال آینده شاهد به کارگیری انها در بیشتر وسایل نقلیه باشیم .ترمزهای ABS از 4 قسمت عمده زیر تشکیل می شوند :

1- سنسورهای سرعت که زمان قفل شدن چرخها را نمایش می دهند و با قرار گرفتن در هر چرخ و یا دیفرانسیل  این اطلاعات را ارسال می کند.

2- سوپاپها که معمولا" در 3 موقعیت عمل میکنند:

در وضعیت اول کاملا" باز هستند و فشار سیلندر اصلی را به داخل ترمز می فرستند ، در حالت دوم  دریچه سوپاپها بسته می شوند و ترمز از سیلندر اصلی جدا می شود  . این کار ، از افزایش بیش از حد فشار داخل ترمز که راننده را به اعمال نیروی بیشتری روی پدال وادار می کند ، جلوگیری می نماید. در موقعیت سوم ، سوپاپها مقداری از فشار را از طریق ترمز خارج می کنند.

-3 از ان جا که سوپاپها مقداری از فشار خود را از طریق ترمز گیری از دست می دهند . نقصان فشار ، با استفاده از پمپ جبران می شود .

4- چهارمین بخش سیستم ، یک دستگاه کنترل کننده است که به عنوان رایانه کوچکی در خودرو عمل می کند و سنسورهای سرعت و سوپاپها را تنظیم می کند.

نحوه عملکرد سیستم های ABS با وجود الگوریتم های متفاوتی که برای انها تعریف شده ، بسیار ساده و ابتدایی است . چناچه شما خودروی خود را که از سیستم ABS استفاده نمیکند ، به جای توقف ناگهانی ، با فشار چندین بار پا روی پدال ترمز متوقف کنید ، همان کار ترمز های ضد قفل را انجام داده اید ، با این تفاوت که در یک سیستم ABS ، تمامی این کارها خودکار صورت می گیرد . در معمولترین شکل ، این کار دستگاه کنترل کننده سنسورهای سرعت را در همه حال تحت نظارت خود قرار می دهد و هر کاهش سرعت ناگهانی و خارج از قاعده را ثبت میکند همانطور که میدانید ، هر چرخ خودرو ، دقیقا" پیش از قفل شدن با یک کاهش سرعت ناگهانی مواجه می شود . اگر این کاهش سرعتها کنترل نشوند ، چرخ خیلی سریعتر از آنکه بتواند متوقف شود ، قفل می شود .

اگر خودروی شما با استفاده از سیستم ABS کار می کند ، حتما" تکانهای بسیار کوچک پدال ترمز را زیر پای خود احساس کرده اید ، این تپشها به دلیل باز و بسته شدن سریع سوپاپاهاست .

به طوری که در برخی از این سیستم ها ، این چرخه تا 15 بار در هر ثانیه تکرار می شود.

درجه بندی ترمزهای ضد قفل هم مانند شیوه عمل انها با استفاده از روشهای متعددی صورت می گیرد ، اما به طور معمول ، طبقه بندی بر اساس تعداد  مجرا ها ، سوپاپاهای مجزا برای هر چرخ و نیز تعداد سنسورهای سرعت ، یکی از رایج ترین این روشهاست.

بر این اساس، سیستمهای ABS را به 3 دسته :

- سیستمهای با 4 مجرا و 4 سنسور و سیستم های با 3 مجرا و 3 سنسور و سیستمهای با یک مجرا و یک سنسور تقسیم می کنند .،

در نوع اول : ( که بهترین شکل ترمزهای ABS است ، هر کدام از چرخها به طور مجزا با یک سنسور و یک سوپاپ کنترل می شوند.)

در نوع دوم : ( 2 چرخ جلویی به طور مجزا کنترل می شود ، اما برای چرخهای عقبی تنها یک سوپاپ و سنسور سرعتی در محور عقبی خودرو قرار می گیرد. )

در نوع سوم : ( کنترل چرخهای فقط از طریق محور چرخهای پشتی و از طریق یک سنسور و سوپاپ انجام می پذیرد.)

مزیت گروه اول ، نسبت به 2 گروه بعدی ، در این است که هر 4 چرخ ، به طور مجزا کنترل می شود و بدین ترتیب ، علاوه بر استفاده از حداکثر نیروی ترمز برای هر چرخ ، از قفل شدن انها پیش از توقف کامل جلوگیری می شود ، در حالی که در 2 نوع بعدی ممکن است برخی چرخها پیش از رسیدن به توقف کامل قفل شوند.

ترمز ای بی اس

 

منبع :

http://www.morattabkhodro.com/ABS.htm متن موضوع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد